Leermateriaal 4: Socrative

Wat is het?

Socrative is een forum die online toetsing mogelijk maakt. De docent kan vragen meerkeuze, open of juist/onjuist toevoegen aan een quiz, die de leerling dan op zijn beurt weer kan beantwoorden. Het platform is zo ontwikkeld dat een docent de uitslagen van een toets direct binnen krijgt op de computer. Hiermee kan hij niet alleen zien hoe alle leerlingen hebben gepresteerd, maar ook op welke vraag er gemiddeld goed werd gepresteerd en welke vraag er gemiddeld gezien slecht werd beantwoord (Socrative, 2018).

socrative

Wat kan ik ermee?

Socrative is dus ontwikkeld voor het toetsen van vragen. Dit betekent echter niet dat je dit forum alleen kunt gebruiken als eindtoets. Socrative kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden voor diagnostische toetsen, thuistoetsen of het controleren van informatieoverdracht tijdens een les. Het voordeel van Socrative is dat het de antwoorden van een deelnemer laat zien, waardoor je als docent direct ziet waar de knelpunten van een leerling liggen en je kunt samen naar een juist antwoord opzoek gaan. Hiernaast zorgt Socrative ervoor dat de docent veel nakijkwerk wordt bespaard.

Hoe moet ik het gebruiken?

Socrative is een platform wat werkt met een studentenruimte en een docentenruimte. Dit betekent dat een docent een account aanmaakt, hier de toets in verwerkt en vervolgens een code heeft waarmee de studenten kunnen inloggen op de toets. Wanneer je de toets wilt lanceren, kun je kiezen uit verschillende vormen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om als docent de snelheid van de vragen te reguleren, of juist dat een leerling op eigen tempo door de vragen heen kan.

De leerlingen kunnen nu de toets maken en jij krijgt, als docent, de resultaten per leerling en per vraag binnen. Het platform vraagt voorafgaand aan de toets de naam van elke student, zodat jij deze als docent direct kan koppelen aan de resultaten.

Wat kunnen de leerlingen ermee?

Socrative is een studentvriendelijk platform, die niks meer of minder vraagt dan de gegevens voor de toets. Dit betekent dat er geen afleidende knoppen en/of afbeeldingen zijn toegevoegd aan het beeldscherm van de student. De studenten hebben in principe niks anders nodig dan hun laptop en kunnen direct een uitslag krijgen van hun toets. Dit wordt door veel leerlingen als positief gezien, omdat de gesprekken na een toets vaak zorgen voor onzekerheid. Met Socrative krijgen de studenten niet langer de mogelijkheid om elkaar onzeker te maken en hoeven zij ook niet met een slecht gevoel te wachten op een uitslag van een toets.

Voor een voorbeelduitwerking van dit leermateriaal in de praktijk, hebben wij een lesplan voorbeeld. Voor een voorbeeld van een koppeling tussen Socrative en een opdracht, kunt u terecht bij voorbeeldopdracht.

Bronvermelding:
Socrative. (2018). Meet socrative. Opgeroepen op van Socrative: https://www.socrative.com/index.html

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close